DÖNTŐ szakasz
A döntőben 4 játékban mérhetik össze tudásukat a versenyzők:Legyél te is milliópontos kémiából!
A játék a TV-műsor szerkezetéhez hasonlít, a tanult kémia ismeretekre épít. Minden családból a Gyermek és a Mester játszik. Családonként 12 feladat van, minden feladatra 4 választási lehetőségből lehet a helyeset megválaszolni. A feladatsor HTML állományban van feldolgozva, s azt egy böngészőbe beolvassuk, s kivetítjük a digitáblára. Hangeffektek és képi látványok fokozzák a vetélkedés élményét. A lenti képen az látható (igaz ez nem egy kémia feladat), hogy a második család az 5. feladat megválaszolása előtt áll. A helyes válasz esetén 500 000 pontja lesz, helytelen válasz esetén a 400 000-es pontot elviheti, mivel az egy fix szint. Az elért pontokat 100 000-el osztjuk, hogy arányos legyen a döntő feladataihoz. Így minimum 1 és maximum 22 pontot lehet szerezni.
                
            
			
			A játék folyamán segítséget is lehet kérni: 
- egy alkalommal lehet felezni a négy válaszlehetőségből, 
- egy alkalommal a Pártolók segíthetnek, 
- egy alkalommal pedig telefonos segítségre van lehetőség. 
   A külső telefonos segítő szervezése a család feladata, a segítő telefonszámát már
     a vetélkedőre hozni kell. Mentor, zsűri nem lehet segítő!
- minden kérdés előtt ki lehet szállni, s az addig szerzet pontokat kapják a családok.
Röviden: az alapvető kémiai alapismeretek kell átismételnetek!
Stop-Én - biológiai ismeretek gyorsasági próbája!
A Család a döntő előtt 150 kérdésből álló biológia feladatsort kap kinyomtatva. A kérdések tartalmát tekintve állatokkal kapcsolatosak, szerkezetüket tekintve pedig felelet-választásosak és a helyes válaszok is ismertek. A Család tagjai (Mester, Pártoló1, Pártoló2) előzetes otthoni kikérdezéssel felkészítik a Gyermeket a döntő napjára. A döntő napján a három Család Gyermekei egymást fogják kihívni játékra egy nyomógombos készülék előtt. Ha a A,B és C nevű családok lennének, akkor AB párbaj, AC párbaj, és BC párbaj lenne. A 3 párbajban minden Gyermeknek három alkalma van a 15 kérdésből pontot szereznie. Aki a játékvezető által feltett kérdésre leghamarabb tudja a választ, az nyomógombot nyom, lámpája kigyullad, s a másik játékos lámpája ilyenkor letiltódik. Így kiderül ki volt a gyorsabb. Csak a helyes válasz fogadható el, rossz válasz esetén a másik játékos válaszolhat. A nyomógombot a kérdésfeltevés közben is meg lehet nyomni! A játékvezető nem kérdezi ki mind a 150 kérdést, csak párbajonként 15-öt, s azt is véletlenszerűen. A végén az összes helyes válasz pontjait kapják meg a családok.
                
            
A vetélkedőn felhasznált kérdések a Kérdezz-felelek - biológia: Állatok világa c. CD kérdéseinek válogatásai.
Maradj talpon a természettudományos tantárgyakból!
Ez a vetélkedő is a közkedvelt TV-műsor mintájára épül. A kitalálandó kifejezések a digitális táblán láthatók betűhiányosan. A kérdéseket fizika, biológia, földrajz, kémia, informatika matematika és a technika tantárgyakból válogattuk. A kérdések csak alapismeretekre építenek, a nehézség inkább abból adódik, hogy 22 másodpercen belül meg kell meg adni a helyes választ. Igyekeztünk azonos nehézségű kérdéseket összeválogatni.
                
            
                
            
                
            
Nemzeti vágta sajátkészítésű futó lóvacskával!
A szerkezetet minden család otthon készíti el, melyhez bármilyen segítséget fel lehet használni. Érdemes segítségét kérni az iskola technika tanárától, mert a szaktanteremben minden olyan eszköz megtalálható, amely a megépítéshez szükséges. Nem kell szégyelni, ha felnőtt segít, de a készítéskor légy Te is ott! A lovacskát a verseny végén a családok ajándékba megkapják.
                
            
Elsősorban az a fontos, hogy egy olyan működőképes szerkezet készüljön el, ami 10 per-ces "vágtára" alkalmas. A döntő napján körbe kell vágtázni az iskola első emeletének egy szakaszát. Az átvett csomagból a később tönkretett eszközért (pl.: fogaskeréktörés) felelősséget nem vállalunk, ellenben, ha család email-ben jelzi sikertelenségét, akkor "bérelt" lovat a vetélkedő napján adunk! Ekkor a család pontlevonással versenyez. Az is megoldható, hogy iskolánk tartalék csomagját megvásárolják, melyet ezen baj esetére tartalékolunk.
 
		 A pályát maximum 3 cm-es magas domb és kerülendő tárgyak nehezíthetik. Az 
		 ügetéshez a döntő napján ügető-terelgetőt kapnak a gyerekek, 
		 ezzel korrektül lehet irányítani a lovacskát. A versenyzés előtt a terrelgető kipróbálható, de 
		 ekkor ki kell valakit nevezni „zsokénak”!
       
         A tapasztalat szerint 1, maximum 2 délután a szerkezet kivitelezhető! 
		
		 Érdemes a döntő előtt futáspróbákat tenni. 
	
          Tanácsok:
		  
         Építés közben, hallgassatok felnőtt technikai segítőtökre, tanuljatok tőlük, 
		 kérjetek használati tanácsot. Tanuljatok meg vigyázni a kész szerkezetre. 
		 A verseny napjára be kell küldeni lovatok nevét! Ebben csak az a megkötés, 
		 hogy magyar lovak nevei közül válasszathattok. Neten van bőven. Az is megoldás, ha 
		 valakinek szülei, nagyszülei lovakat tartanak és az itt megtetszett ló nevét választjátok. 
		 Ha van kedvetek a fessétek be lovatokat, de továbbra is tiszteljétek a verseny szellemét 
		 és persze magát a lovat is!
                
            
Tóth István
 szervező